"Mit mål er hele tiden at have god livskvalitet," siger Yrsa Korshøj Knudsen.

Efter 28 år med osteoporose: "Livet må ikke gå i stå"

Det var ikke sjovt at få knogleskørhed i 50 års fødselsdagsgave. Omvendt var det ikke uventet, for 78-årige Yrsa Korshøj Knudsen havde set sin mor lide i mange år, før moderens sygdommen endelig blev diagnosticeret.

"Min mor kæmpede med rygsammenfald og led meget. Hun mistede samlet 19 centimeter i højden, fordi ryggen svigtede. Hun havde mange smerter, da indvoldene jo blev presset sammen. Men dengang var man ikke klar over, hvad der skulle til for at leve godt med osteoporose. Det er man i dag, og det er jeg dybt taknemmelig for," fortæller Yrsa Korshøj Knudsen.

Sygdomsforståelse giver livskvalitet

Hun har for længst vænnet sig til sygdommen, men det var hårdt i begyndelsen. Tre sammenfald i ryggen i sygdommens første 10 år gav ikke bare smerter og utryghed. Det betød også, at arbejde måtte erstattes af førtidspension, og hverdagen måtte tænkes helt forfra.

"Det var faktisk en god ting, for det betød, at jeg fik mulighed for at indrette mit liv i forhold til sygdommen. Jeg forstod den ikke i starten, og det gjorde mig utryg. Jo mere viden, jeg fik via foredrag og møder i Osteoporoseforeningen, jo bedre blev jeg til at kende min krop og min sygdom," forklarer Yrsa.

I dag giver hun selv gode råd til osteoporosepatienter blandt andet gennem foreningens patienttelefon.

Korrekt mad og motion gør en forskel

"Mit mål er hele tiden at have god livskvalitet, og det bidrager mit arbejde i foreningen med. Det er en stor personlig tilfredsstillelse at se andre få det bedre, og jeg bliver også selv klogere af at holde min viden opdateret med, hvordan jeg lever bedst med min sygdom," siger Yrsa.

Hun har prøvet at have perioder med ondt af sig selv og have behov for at hvile, når det gjorde ondt. Det er ikke hendes løsning i dag, hvor hendes viden om sygdommen er større.

"Jeg har lært at leve med min sygdom og sikre mig, at det, jeg spiser og foretager mig, gør kroppen stærk. Jeg er ikke fanatisk, men jeg spiser fornuftigt, og så dyrker jeg motion, der styrker knogler og muskler. Jeg nyder at gå stavgang i skoven hver uge, og så træner jeg min balance på et balancebræt. Måske er det årsagen til, jeg endnu ikke har haft nogle brud," vurderer Yrsa Korshøj Knudsen.

Hun svømmer og cykler også på ugentligt basis, men det er særligt hendes stavgang og løb, der har en forebyggende effekt på knogleskørheden. Det er Yrsa opmærksom på. Hun øver af samme årsag styrketræningsøvelsen ”planken”, som hun kan tage 2 gange 25 sekunder.

"Jeg synes ikke, det er en sur pligt. Jeg ved, det gavner mig og glæder mig over, jeg – måske netop på grund af træningen – ikke har oplevet nogle faldulykker."

Svært at finde den rette medicin

Yrsa Korshøj Knudsen tager også medicin og kosttilskud. Hun spiser kalk og D-vitamin. På den måde sikrer hun, at kroppen har, hvad den skal bruge, og medicinen får den bedste virkning. De seneste seks år har Yrsa taget et præparat hver uge. Ugepillen er den første virkningsfulde medicin, Yrsa har oplevet.

"Jeg har prøvet forskelligt medicin gennem årene, men det har ikke rigtig virket så effektivt som ugepillen. Normalt taber man fra 30 års-alderen ca. ½ til 1 procent knoglernes kalkindhold om året. Det gør jeg ikke ifølge min sidste scanning, så medicinen må have en god virkning, og det er jeg så taknemmelig for. Det siger noget om, at der findes måder at tackle sygdommen på, så man får det bedre, men det kræver, man kender sig krop – og at man vil ændre sine mønstre. Jeg er taknemmelig for, at det er muligt at gøre noget for ikke at have ondt.  Det giver livskvalitet." siger hun.

 

Gode råd mod osteoporose

Hvis du er i risikogruppen og vil forhindre en udvikling af knogleskørhed, kan følgende seks råd være værd at følge:

  1. Spis varieret og sundt! Sørg særligt for at få D-vitamin nok gennem fede fisk og en daglig kalkholdig kost. Udover god basiskost bør du sørge for at få et stort glas mælk, en skive ost og en portion ymer, A-38, yoghurt eller andet surmælksprodukt dagligt
  2. Tag kalk og D-vitamin kosttilskud på daglig basis, såfremt du ikke får tilstrækkeligt kalk og D-vitamin i den daglige kost.
  3. Vær fysisk aktiv – det øger knoglemassen og muskelstyrken. Specielt styrketræning er kan være gunstig.
  4. Forebyg fald ved f.eks. at fjerne løse tæpper, sikre god belysning og lignende.
  5. Stop rygning - rygning betyder hurtigere nedbrydning af knoglevævet og dermed øget risiko for knoglebrud.
  6. Drik alkohol i små mængder.
    -Kilde: overlæge, dr.med. Lars Hyldstrup, Osteoporose-enheden på Hvidovre Hospital

 

Læs også:

Lars Hyldstrup

500.000 knogleskøre danskere lider under manglende opsporing

Mangel på national handleplan for knogleskørhed, osteoporose, betyder, at fire ud af fem danskere...

 

Emner: osteoporose knogleskørhed Yrsa Korshøj Knudsen

Del artiklen med dine venner

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift

 

Redaktionen

Redaktion

Webmaster

Tilknyttede journalister

  • Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Berit Andersen – hjerte-kar, psykiatri, sundhedspolitik 
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik 
    Birgit Brunsted - onkologi, hjertekar, generelt 
    Bo Karl Christensen - diabetes, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Grit Blok - dermatologi 
    Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Ebbe Fisher - generelt
    Pernille Marrot – Propatienter.dk, osteoporose, diabetes 
    Maiken Skeem – hjertekar, reumatologi, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Annette Lausten - gastroenterologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik

Om os

Redaktionen

Redaktion

 

Tilknyttede journalister

  • Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Berit Andersen – hjerte-kar, psykiatri, sundhedspolitik 
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik 
    Birgit Brunsted - onkologi, hjertekar, generelt 
    Bo Karl Christensen - diabetes, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Grit Blok - dermatologi 
    Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Ebbe Fisher - generelt
    Pernille Marrot – Propatienter.dk, osteoporose, diabetes 
    Maiken Skeem – hjertekar, reumatologi, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Annette Lausten - gastroenterologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik

Om os

catch(err){alert('The form could not be submitted '+err);return false;}"/>