I gennemsnit sender hver hjemmeside data videre om brugeren til fire forskellige marketingsfirmaer.

Dine oplysninger bliver delt af patientforeninger

Oplysninger om brugernes færden på 17 patientforeningers sider bliver delt med både annoncører og Google eller andre firmaer med såkaldte cookies på siderne.

Det viser en opgørelse lavet af firmaet Cookieinformation, der har undersøgt de 20 patient- og pårørendeforeninger under Danske Patienter.

Denne deling af oplysninger sker i adskillige tilfælde uden at brugerne er blevet oplyst om sidens brug af cookies.

Halvdelen af patient- og pårørendeforeninger oplyser ikke korrekt om, hvad de bruger deres cookies til, selvom det er lovpligtigt.

En tredjedel af patient- og pårørendeforeningerne har ikke et samtykkebanner på deres hjemmeside, selvom det er lovpligtigt.

I gennemsnit sender hver hjemmeside data videre om brugeren til fire forskellige marketingsfirmaer.

Det betyder at for eksempel annoncører eller andre interessenter kan koble deres færden på siden med øvrige oplysninger og i sidste ende målrette annoncer til dem. I værste fald kan oplysninger om brugernes færden sælges videre til fjerdeparter.

“Det er både sørgeligt og ærgerligt, at der ikke er en højere etik blandt de her patientorganisationer. Helbredsoplysninger er noget af det mest følsomme, der findes, og vi ved, at der er risiko for, at man bliver udstødt, hvis oplysningerne lander i de forkerte hænder,” siger Pernille Tranberg, der står bag DataEthics Consulting, som rådgiver myndigheder, organisationer og virksomheder i etisk adfærd på nettet.

Del artiklen med dine venner

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift

 

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Medicinsk Tidsskrift

Onkologisk Tidsskrift

Hæmatologisk Tidsskrift

MS Tidsskrift

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift