Sådan tackler du coronakrisen: Gode råd til at få styr på humør og åndedræt

I samarbejde med Lungeforeningen henviser Propatienter til foreningens hjemmeside www.lunge.dk, hvor både kronisk lungesyge - men også alle andre, der synes, at coronakrisen er en hård tid - kan finde inspiration til åndedrætsøvelse, meditation og hjemmetræning samt læse guides og gode råd om, hvordan man klarer sig igennem de mange timer, som langt de fleste må tilbringe alene i disse tider. 

Er du kronisk lungesyg, opholder du dig sikkert primært i dit hjem uden besøg fra venner og familie og uden de store muligheder for at komme ud at handle, dyrke motion i træningscentret eller tage den offentlige transport ud i naturen.

Ensomheden kan slå benene væk under selv den mest hærdede eneboer, men heldigvis er der hjælp at hente. På www.lunge.dk/corona kan du tilmelde dig Lungeforeningens særudsendelser af e-mails, hvor du blandt andet får gode trænings- og åndedrætsøvelser, lærer hvordan du tackler de mange ekstra tanker, der måske opstår i forbindelse med Covid-19, ligesom du løbende vil modtage gode råd, guides og inspiration, der kan hjælpe dig, som er lungesyg. Desuden vil foreningen forsøge at guide dig til at finde hoved og hale i de mange informationer, som myndigheder og medier sender ud til os alle. 

Inviter din familie til kaffe online

Føler du dig meget alene og savner at se et andet menneske, kan du invitere familien til kaffe – via computeren. Der er flere muligheder, men er du på Facebook, er det muligt at ringe op via chatfunktionen Messenger (www.messenger.com), hvor du kan tale med eksempelvis børn og børnebørn ansigt til ansigt, og alle andre du er venner med på tjenesten. Der er samme mulighed for at være sammen på afstand på den softwarebaserede telefontjeneste Skype.

Sæt pris på det positive

"Der er ingen tvivl om, at vi går en svær tid i møde. I en sådan tid kan mørke tanke hurtigt komme til at fylde meget. Hvad betyder alt dette for mig? Hvad kan jeg gøre, for at passe godt på mig selv? Det kan føles voldsomt," siger psykolog og rådgiver i Lungeforeningen, Ingeborg Farver-Vestergaard.

Derfor har hun lavet en lytteøvelse ved navn "Venlighedsøvelsen".

Øvelsen hjælper dig til at sætte fokus på alle de positive ting,. Du kan høre øvelsen her - både i en kort version, hvis du har travlt, og i den fulde 18-minutter lange version.

 

 

Sundhedsstyrelsens retningslinjer for mennesker, der tilhører en særlig risikogruppe:

Netop det at være sammen på afstand er vigtigt for lungesyge de har dage. Sundhedsstyrelsen skriver på deres hjemmeside, at dem, der skal betragte sig som værende i særlig risikogruppe, er følgende:

  • Personer med kroniske sygdomme
  • Personer med hjertekarsygdom (gælder ikke velbehandlet hypertension)
  • Personer med kronisk lungesygdom (gælder ikke velbehandlet astma)
  • Personer med nedsat immunforsvar
  • Personer med diabetes
  • Personer med kræft
  • Børn med kroniske sygdomme

Ligesom du skal betragte dig som værende i særlig risiko, hvis du har kronisk sygdom i moderat eller svær grad, eksempelvis astma som ikke er velreguleret med medicin. Hvis du er velbehandlet og har din kroniske sygdom under kontrol, tilhører du IKKE en risikogruppe. 

Tilhører du en særlig risikogruppe er det vigtigt, at du følger de generelle hygiegneråd og råd om færden i samfundet.

  • Vask dine hænder tit eller brug håndsprit. Vær især opmærksom, når du har været ude blandt andre mennesker, før du skal spise m.v.
  • Host eller nys i dit ærme – ikke i dine hænder.
  • Brug handsker hvis du går ud.
  • Har du tegn på sygdom, også kun lette symptomer, så bliv hjemme indtil du er rask.
  • Mindsk den fysiske kontakt (håndtryk, kram og kys) og undgå sociale aktiviteter.
  • Undgå midlertidigt fritidsaktiviteter/sociale aktiviteter, hvor der er tæt kontakt med andre mennesker (f.eks. indkøb, shopping, fitness, kor, gymnastikhold, bridgeklub, familiearrangementer, besøg/besøg fra børnebørn).
  • Bed andre om at tage hensyn.

Desuden skriver Sundhedsstyrelsen, at de anbefaler, at du tænker over, hvordan du kan beskytte dig selv mest muligt mod at blive smittet.

  • Bliv hjemme i den udstrækning, det er muligt.
  • Undgå steder med mange mennesker. Vi fraråder f.eks. at du bruger offentlige transportmidler særligt i myldretiden.
  • Sørg for ekstra god håndhygiejne. Vask dine hænder grundigt, hvis du f.eks. har rørt ved håndtag og når du kommer hjem. Overvej at anvende handsker, når du går ud.
  • Undgå at røre næse, mund og øjne, hvis du ikke har rene hænder, da virus typisk smitter fra hænderne til slimhinderne i næse, mund og øjne.
  • Hold afstand til andre mennesker, især hvis de ser ud til at være syge. Dråber fra hoste og nys spreder sig i luften på 1-2 meters afstand, hvorfra de kan smitte andre. De bliver dog ikke hængende i luften længe.

Læs mere på www.sst.dk/corona

Del artiklen med dine venner

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift

 

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Medicinsk Tidsskrift

Onkologisk Tidsskrift

Hæmatologisk Tidsskrift

MS Tidsskrift

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift