Kommuner hjælper borgere med at zzzzove bedre

40 procent af danskerne sover dårligt om natten, og det koster samfundet dyrt. Men nu går flere kommuner ind i kampen mod søvnbesvær.

Det fortæller DR P4 Midt & Vest.

I Thisted Kommunes har man selv undersøgt problemet og fundet, at hver tiende voksne i kommunen sover dårligt om natten. Derfor besluttede man, at søvnvejledning skal være én af de ting, kommunen tilbyder i sin sundhedsvejledning.

"Søvn påvirker en masse andre faktorer. For den enkelte kan det give en bedre livskvalitet og sundhed, og samfundsøkonomisk er det altid godt, at vi forebygger," siger Ida Pedersen (S), formand for social- og sundhedsudvalget i Thisted til DR P4 Midt & Vest.

Kommunen har allieret sig med søvncoach og sundhedsvejleder Eva-Maria Schirmer, der hjælper borgere med ondt i nattesøvnen. Man lærer at kontrollere tanker og bruge åndedræts- og visualiseringsteknikker.

Thisted Kommune har haft tilbuddet siden sommerferien og fortsætter foreløbigt året ud. Ialt har 46 borgere været på kursus, og der er oprettet venteliste.

Søvnproblemer koster samfundet dyrt. Der er således tale om øget brug af sundhedsydelser og medicin, involvering i flere ulykker, nedsat produktivitet og øget fravær fra arbejde, ringere beskæftigelse og større offentlige overførselsindkomster mv. Med afsæt i en amerikansk undersøgelse svarer det ifølge en rapport fra Vidensråd for forebyggelse fra 2015 årligt til talt 23 milliarder kr. (for året 2012), hvis man medregner mindre arbejdsproduktivitet.

 

 

Sådan får du bedre søvn

1. Undgå koffein før sengetid.
2. Undgå alkohol før sengetid.
3. Undgå store mænger energi- og fedtrig kost før sengetid.
4. Sørg for at være fysisk aktiv i løbet af dagen.
5. Sørg for, at soveværelset er veltempereret. Den optimale værelsestemperatur ved søvn er for de fleste 18-21 grader.
6. Undgå støj over 30 decibel i soveværelset. Brug evt. ørepropper.
7. Undgå lys fra skærme (f.eks. computer, tablets og tv) før sengetid. Man kan dæmpe lys- intensiteten på en del skærme.
8. Sørg for, at soveværelset er mørkt. Brug evt. maske over øjnene.

Kilde: Vidensråd for forebyggelse

Emner: søvnproblemer

Del artiklen med dine venner