”Jeg er heldigvis god til at lukke de negative kommentarer ude, fordi jeg har godt styr på min sukkersyge. Mit fokus er på de mange, der skrev, og som gerne ville hjælpe og bakke op, siger Josefine Solvej Bryld Morsing.

Patienter på sociale medier både hjælper hinanden - og sviner hinanden til

Selvstændig rådgiver i digital strategi og sociale medier, Astrid Haug, oplever at patienter i stigende grad bruger sociale medier til at søge hjælp og støtte. Der er dog en bagside ved nettet, siger Astrid Haug. Som patient kan man også opleve at blive svinet til.

Det oplevede blandt mange andre 19-årige Josefine Solvej Bryld Morsing, da hun en ekstra travl morgen kom afsted på arbejde uden den mængde insulin, hun har brug for. Da hun bad om akut hjælp i en intern gruppe på Facebook, fik hun skæld ud for hendes håndtering af sin type 1-diabetes. Folk skriver, hvad de tænker og føler uden filter og mange mener, at de har ret til at ytre deres tanker og følelser ucensureret på de sociale medier, siger ekspert.

Josefine Solvej Bryld Morsing, som bor i Kgs. Lyngby nord for København, har haft type 1-diabetes, siden hun var ni år gammel. Hun betegner sig selv som en ung kvinde, der normalt har godt styr på sin diabetes, som bliver behandlet med insulinindsprøjtninger mellem seks og ti gange i døgnet. Derfor var det heller ikke hverdagskost, da hun på en ekstra travl hverdag opdagede, at hun var kommet ud af døren om morgenen uden den mængde insulin, hun normalt har brug for.

Josefine Solvej Bryld Morsing landede i den uheldige situation, da hun uventet fik overarbejdstimer i den vuggestue, hvor hun arbejder. Hun havde regnet med, at hun havde god tid til at cykle hjem efter mere insulin efter arbejde, men overarbejdstimerne betød imidlertid, at hun pludselig manglede insulin. Derfor valgte Josefine Solvej Bryld Morsing at skrive ud i en intern Facebookgruppe for mennesker med type 1-diabetes, som hun er medlem af.

I opslaget på Facebook skriver Josefine:

”Hejsa, er der nogen nær Bellevue Strand, der har har noget insulin på pen. Jeg er løbet tør.”

Der var mange, der svarede hurtigt og foreslog, at Josefine tog på hospitalet, men problemet var, at der ikke var nogle hospitaler tæt på, hvor hun var, fortæller hun.

Imidlertid betød Josefines opslag også, at der var andre gruppemedlemmer, der skrev til hende og kritiserede hende for hendes håndtering af sin diabetes. Blandt andet skriver et gruppemedlem, at ”det går hende på”, og en anden skriver, at ”det er utroligt, at hun glemmer sin insulin, når hun kan dø af insulinchok”. En tredje bruger skriver, at ”igennem de mange år, jeg har haft diabetes, har jeg aldrig glemt noget så vigtigt som min insulin.”

De negative kommentarer er efterfølgende blevet slettet fra Facebook, men andre brugere nåede at reagere på den shitstorm, der rejste sig, og skriver følgende i tråden under Josefines opslag.

”Hvor er det sørgeligt, at folk er så hurtige til at hagle andre ned. Ingen ved hvorfor, hun løb tør. Jeg har selv prøvet i en bommert at komme til at kassere den nye fulde pen, i stedet for den gamle tomme, da jeg skulle skifte, inden jeg skulle ud af døren. Og så er man på den… (…) Lad være med at hakke på folk, der laver en fejl. Folk har 1000 grunde til at kunne miste overblikket et øjeblik. (…) Øv, hvor bliver jeg ked af, at andre dømmer noget, de ikke aner en skid om.”

Mit fokus er på dem, der vil hjælpe

”Jeg er heldigvis god til at lukke de negative kommentarer ude, fordi jeg har godt styr på min sukkersyge. Mit fokus er på de mange, der skrev, og som gerne ville hjælpe og bakke op, siger Josefine Solvej Bryld Morsing.

Hun føler sig dog også overbevist om, at ikke alle ville være i stand til at ryste de hårde kommentarer af sig.

”Hvis man var nydiagnosticeret og ikke havde styr på sin sygdom endnu, ville man da blive mega ked af det, hvis der var nogen, der skrev sådan noget til en,” siger Josefine Solvej Bryld Morsing.

Josefine har svært ved at forstå, hvorfor der er nogen, der skriver personlige og kritiske ting i Facebookgruppen, da hun mener, at man skal hjælpe hinanden i en patientgruppe.

”Alle kan glemme noget, og man burde hjælpe hinanden, hvis man lander i en dum situation. Jeg synes, det er ærgerligt for dem, der har brug for at se ned på andre, og jeg synes overhovedet ikke, at det er i orden, at man skriver sådan noget, ” siger Josefine Solvej Bryld Morsing.

For Josefine Solvej Bryld Morsing har oplevelsen ikke ramt hende personligt og kommentarerne på de sociale medier, har ikke haft en opdragene effekt på hende, da hun føler, at hun normalt har godt styr på sin diabetes.

”Man kan altid bede om hjælp – og jeg synes ikke, at der er en grænse for, hvad man kan bede om hjælp til. Hvis der sidder nogen derude, som synes, at det er for meget, kan de jo bare lade være med at svare. Sidder der derimod nogen i nærheden, som kan hjælpe, er det jo rigtig godt for alle parter,” siger Josefine Solvej Bryld Morsing.

For Josefine endte dagen heldigvis godt, da hendes mor kørte forbi hendes arbejdsplads med insulin til hende.

Skriver meget hårdt

Oplevelsen af, at andre patienter er lynhurtige med kritik, oplever mange andre patienter. Patienter bruger i stigende grad bruger sociale medier til at søge hjælp og støtte, hvilket hænger sammen med, at der generelt er en stigende tendens til at bruge sociale medier, men også at der er mere indhold tilgængeligt på nettet, som er relateret til sundhedsområdet, siger rådgiver i digital strategi og sociale medier, Astrid Haug. Men der er dog en bagside ved nettet, siger Astrid Haug.

”Det vi ser på nettet er, er at folk føler sig mere anonyme, når de sidder bag skærmen og skriver på de sociale medier. Det betyder, at nogle folk skriver meget hårdt til andre. Ofte ser vi, at folk skriver det, de tænker, uden hensyntagen til modtageren,” siger hun.   

Hun fortæller, at der er en tendens til, at når mennesker bruger de sociale medier, så føler de, at de har ret til at mene og skrive om andre, hvad de vil. Noget, der skriftligt kommer ud som hård kritik, kan imidlertid også være en fordrejet form for omsorg. Det er langt fra alle, der sidder bag tasterne, som er uddannet i skriftlig kommunikation og dermed mestrer at udtrykke sig præcist og med en passende indlevelse i skriftsproget.

”Det er vigtigt, at man er meget præcis, når man skriver noget på de sociale medier, for man kan hurtigt blive tillagt nogle motiver, man slet ikke har,” siger Astrid Haug.

Hun forklarer, at det er en vigtig forudsætning for at lære noget af hinanden i patient-fællesskaber på sociale medier, at man taler ordentligt til hinanden, da det ellers er svært at få nogen til at lytte. Generelt vil patienter gerne lære noget af hinanden i patientgrupper, hvor de deler erfaringer, tips, tricks og støtter hinanden, mener hun. 

”Patientgrupper på Facebook har den fordel, at de er løsrevet fra tid og sted. Her kan man møde andre, som har det ligesom én selv på tværs af geografi og alder. Ulempen ved sociale medier er, at man blotter sig i en sårbar situation. Ingen bryder sig om kritik af deres person eller adfærd, og derfor er der mange, der holder sig tilbage med at bede om hjælp på de sociale medier,” siger Astrid Haug.

Hun mener dog ikke, at risikoen for negative kommentarer skal afholde patienter fra at søge hjælp eller fællesskaber på de sociale medier.

”Det handler om at fokusere på de positive kommentarer. De negative kommentarer har i virkeligheden ikke noget med personen at gøre, men handler ofte om kritikeren selv. De kritiske folk skal ikke bestemme, for så får de ret. Derfor skal man prøve at turde at trodse angsten for negative kommentarer, når man skriver på de sociale medier,” siger Astrid Haug.

Emner: sociale medier

Del artiklen med dine venner

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift

 

Redaktionen

Redaktion

Chefredaktører

Kristian Lund
kristian@medicinsketidsskrifter.dk

Nina Vedel-Petersen
nina@medicinsketidsskrifter.dk

Redaktionschef

Helle Torpegaard
helle@medicinsketidsskrifter.dk

Research

Birgitte Gether
Jan Fuhs (automatiseret research)

Webmaster

Tilknyttede journalister

  • Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Berit Andersen – hjerte-kar, psykiatri, sundhedspolitik 
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik 
    Birgit Brunsted - onkologi, hjertekar, generelt 
    Bo Karl Christensen - diabetes, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Mathilde Louise Stenild - diabetes, reumatologi, sundhedspolitik 
    Grit Blok - dermatologi 
    Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Ebbe Fisher - generelt
    Pernille Marrot – Propatienter.dk, osteoporose, diabetes 
    Maiken Skeem – hjertekar, reumatologi, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Annette Lausten - gastroenterologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik

Om os

Om os

Persondatapolitik

Kontakt

Mail til redaktionen

Annoncer

Annonceformater

Medicinske Tidsskrifters medier

www.medicinsketidsskrifter.dk
www.propatienter.dk
www.medicinsktidsskrift.dk
www.onkologisktidsskrift.dk
www.haematologisktidsskrift.dk
www.sundhedspolitisktidsskrift.dk
www.diagnostisktidsskrift.dk
www.mstidsskrift.dk

Redaktionen

Redaktion

Chefredaktører

Kristian Lund
kristian@medicinsketidsskrifter.dk

Nina Vedel-Petersen
nina@medicinsketidsskrifter.dk

Redaktionschef

Helle Torpegaard
helle@medicinsketidsskrifter.dk

Research

Birgitte Gether
Jan Fuhs (automatiseret research)

Annoncer

Kommerciel chef Anders From

Anders@medicinsketidsskrifter.dk

mobil: 29898690

Tilknyttede journalister

  • Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Berit Andersen – hjerte-kar, psykiatri, sundhedspolitik 
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik 
    Birgit Brunsted - onkologi, hjertekar, generelt 
    Bo Karl Christensen - diabetes, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Mathilde Louise Stenild - diabetes, reumatologi, sundhedspolitik 
    Grit Blok - dermatologi 
    Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Ebbe Fisher - generelt
    Pernille Marrot – Propatienter.dk, osteoporose, diabetes 
    Maiken Skeem – hjertekar, reumatologi, sundhedsteknologi, sundhedspolitik 
    Annette Lausten - gastroenterologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik

Om os

Om os

Persondatapolitik

Kontakt

Mail til redaktionen

Annoncer

Annonceformater

Medicinske Tidsskrifters medier

www.medicinsketidsskrifter.dk
www.propatienter.dk
www.medicinsktidsskrift.dk
www.onkologisktidsskrift.dk
www.haematologisktidsskrift.dk
www.sundhedspolitisktidsskrift.dk
www.mstidsskrift.dk
www.diagnostisktidsskrift.dk

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Medicinsk Tidsskrift

Onkologisk Tidsskrift

Hæmatologisk Tidsskrift

MS Tidsskrift

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift