Så er det sæson for alternative fakta om patienttilfredshed

Så er det igen sæson fra jubelbudskaber fra Danmarks regioner - den enorme Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser er netop offentliggjort og så kommer regionernes presseafdelinger på overarbejde, når de skal udbrede det glade budskab om at netop deres region skam er Danmarksmester i patienter.

Tallene ligner da også noget fra et valg i det gamle sovjetunionen - over 90 procent er som regel tilfredse, og der er stort set ingen som for alvor er kritiske. Og det billed stemmer jo dårligt overens med de historier man ellers hører fra sygehusene, så fleste danskere bliver årligt overraskede over hvor godt det er fat med hospitalerne.
 
Når det gælder kampen om Danmarksmesterskabet i patienthåndtering er det især Region Midtjylland og Region Nordjylland som kappes om at være nummer et. Kampen er så hård at begge regioner hvert år udråber sig selv som vinder. Så der er trængsel på den øverste plads på podiet. 
 
Tallene tages så alvorligt, at man kunne tro, at de faktisk afspejler patienternes tilfredshed med landets sygehuse. Men det er ikke tilfældet. LUP'en, som er dens øgenavn, siger i højere grad noget om borgernes grundindstilling til deres sygehusvæsen end deres reellle oplevelser med mødet med hospitalerne og deres personale.
 
Man kan således konstatere at danskerne grundlæggende er glade for deres sundhedsvæsen, og det kunne regionerne så være tilfredse med. Men nej, de skal død og pine fortolke de mindste udsving som bar de budskaber af stor vigtigthed. Så kan den ene region bryste sig af at have en gennemsnitsscore på 4,3 på en eksotisk parameter, hvor konkurrenterne i naboregionen falder igennem med 4,2. I fuldt alvor hænger de så med hovederne på de kanter, og der er risiko for at personalet bliver kølhalet af deres chefer for deres utilstrækkelige indsats.
 
Et sted er man musestille - Region Hovedstaden. Dér er tallene blodrøde i sammenligning med konkurrenterne i Jylland og sådan har det været siden LUP'ens fødsel. Derfor kommer der ingen pressemeddelelser fra Sophie Hæstorp-Andersens pressefolk. Der er heeeeelt stille - ikke en eneste lille notits er der kommet om undersøgelsen, og det er så meget desto mærkeligere fordi Region Hovedstaden står bag undersøgelsen - den udføres på vegne af alle regionerne af Region Hovedstaden. Men det giver altså hverken point eller publicity.
 
Til gengæld er regionens værtsskab måske forklaringen på, at de dimensioner af LUP'en som måske kunne være interessante underspilles. Når regionerne sammenligner sig med hinanden så er forskellene små - men sådan er det ikke når man ser på de enkelte hospitaler. Går man ned i tallene, så gemmer der sig enorme forskelligheder på talenternes tilfredshed. Men man skal gøre et stort arbejde i bilagsmaterialet for at finde frem til tallene, som regionerne tydeligvis meget nødig vil ud med. Men som til gengæld er nyttig viden for patienter og pårørende, feks. om patienterne bedømmer hygiejnen på en afdeling til at være i orden.
 
Af samme grund får Region Hovedstadens hospitaler heller ikke skældud for bundplaceringen. Dér ved Sophie Hæstorp-Andersen godt at de utaknemmelige borgere i København og omegn er så forvænte at de ikke kan gøres tilfredse. I mangel af bedre kan man så måle hospitalerne mod hinanden i regionen. Men også med den metode halter, fordi det er accepteret at borgerne i visse egne af regionen er komplet umulige at gøre tilfredse, mens de andre steder bare er sværere, og så dur den metode heller ikke.
 
Utilfredsheden i hovedstadsområdet må være dødirriterende for lederne i hospitalsvæsenet, og den er da også utrolig uretfærdig, al den stund at hovedstadsregionen har langt, langt flere af landets ypperste læger i sit brød end f.eks. Nordjylland. 
 

UPS jeg overså denne

Efter en venlig mail fra Hovedstadens Regionsformand Sophie Hæstorp Andersen, blev jeg gjort opmærksom på, at jeg desværre overså, at Region Hopvedstaden alligevel havde fabrikeret en pressemeddelelse om den Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed.

Den kan du læse HER

 

Emner: Patienttilfredshed

Del artiklen med dine venner

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift

 

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Medicinsk Tidsskrift

Onkologisk Tidsskrift

Hæmatologisk Tidsskrift

MS Tidsskrift

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift