Rettigheder. Viden. Inspiration


Anne Hjernøe trøster, hygger og rådgiver i ny bog om overgangsalder

BØGER. Find dig ikke i noget. Heller ikke, at nogen bagatelliserer overgangsalderen, eller at dine kolleger himler med øjnene over dig, hvis du pludselig kampsveder, lyder det fra tv-vært og forfatter Anne Hjernøe i ny lyserød bog med råd og kost til kvinder i overgangsalder.

 

Fra at have været gemt væk fra den fra den offentlige samtale er kvinders overgangsalder i færd med et comeback, og én af de danske kvinder, der i år udgiver bøger om menopausens fordele og ulemper, er TV-vært og forfatter til en række bøger om mad, Anne Hjernøe, der i sin bog ´Stærk overgang - alt hvad du har brug for at vide midt i livet´, forsøger at overbevise kvinder om, at de selv kan være med til at bestemme, om denne uundgåelige overgangsperiode skal gøre stærk eller svag:

”Men ét er sikkert. Overgangsalderen skal ikke være et helvede af svede- og hedeture, søvnløshed, blødningsforstyrrelser, koncentrationsbesvær, ondt i leddene og smerter ved sex. Det er ganske enkelt ikke det, du skal bruge din tid på eller finde dig i, hvis du kan undgå det. Det er nemlig meget lettere at fokusere på alle de gode ting, som denne alder også kommer med, hvis du har fået din nattesøvn, og der er styr på alle de andre symptomer, som overgangsalderen kan medføre. Hvis du er en af dem, der er mildt ramt eller beslutter dig for at ride stormen af uden hjælp, så hurra for det, det er jo skønt for dig. Men hvis du er virkelig hårdt ramt, så søg hjælp udefra, for reelt ved du ikke, hvor længe perioden vil vare,” skriver Anne Hjernøe, der herefter giver den gas med problemløsninger og anvisninger på, hvad man selv kan gøre: 

”Prøv i første omgang at komme så langt som muligt med kost og motion. Det vil for mig altid være den bedste vej. Hjælper det ikke, eller har du symptomer, der fucker så meget med dig, at du bliver nødt til at tale med en fagperson for at kunne hænge sammen, så gør det! Det er nemlig vidt forskelligt, hvor hårdt vi bliver tacklet, og hvordan vi har det og føler i denne periode af livet. Det er IKKE en falliterklæring at bede om hjælp. Nogle føler overgangsalderen frisættende og fantastisk, andre føler den sorgfuld og tung,” skriver hun og opfordrer til at man ændrer sine spisevaner og skruer op for motionen, for som hun skriver:

”For sikkert er det: Et nyt kapitel starter nu, og selv om du ikke er alene om at bestemme, hvad der skal stå på siderne, er du i høj grad med til at skrive din historie, og dermed er du også med til at beslutte den retning, du gerne vil have, at resten af dit liv skal tage.”

Anne Hjernøe, der er kendt fra TV, hvor hun som vært har lavet ´AnneMad´ og sammen med journalist Anders Agger TV-programmer fra hele verden, er forfatter til en række kogebøger og har senest haft succes med bøgerne ´Stærk, let og mæt, Ligevægt – Stærk, let og mæt´ og ´Spis dig stærk, let og mæt´. Bøgerne har ført til, at hun gennem årene er blevet kontaktet af mange kvinder, som har ønsket hendes råd til overgangsalder, fortæller hun i den nye bog.

Hjernøe oplyser, at hun selv er kommet forholdsvist nemt igennem overgangsalderen ved hjælp af blandt andet styrke- og kardiovaskulærtræning og diæt, men er ikke alene om sin bog, idet hun har allieret sig med tre relevante eksperter, nemlig Christine Felding, speciallæge i gynækologi og obstetrik, Ylva Hellsten, professor på Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, og Birgitte Rahbek Kornum, søvnforsker og lektor på Institut for Neurovidenskab, Københavns Universitet.

Eksperterne kommer med deres bedste bud på, hvad overgangsalderen betyder for kvinder, og hvordan den bliver så enkel at forstå og være i som overhovedet muligt. Selv står Hjernøe for maden i form af blandt andet 57 opskrifter designet til kvinder i overgangsalder:

”Min egen livsstilsomlægning, som jeg gik i gang med i 2017, har skabt mirakler for mit velbefindende. Jeg har ganske enkelt mærket på min egen krop, hvordan gode kostvaner og motion har gjort en afgørende forskel i mit liv. Så hvis du også har lyst til at se og mærke, hvor meget du selv kan gøre for at få det bedre, vil jeg anbefale dig at starte med mad og træning, før du prøver andre løsninger,” skriver Hjernøe, der bogen igennem supplerer egne erfaringer med andre kvinders testimonials om blod, hedeture, træthed, depression og raserianfald, men også om nye indsigter, mere selvbestemmelse og tid til sig selv. 

Hjernøe gør rigtigt meget for at huske sine læsere på, at menopause skal forstås og opleves som en overgang og ikke en personlig undergang. Ligesom hun også er meget opmærksom på, at overgangsalder rammer uhyre forskelligt. Nogle kvinder sejler lige igennem, andre har problemer, og andre igen har kæmpe problemer. Forskelligheder, som hun ganske vellykket forsøger at rumme ved konsekvent at italesætte dem gennem bogen og så i øvrigt opfordre til, at man taler om sine problemer med andre kvinder, veninder og en gynækolog. 

Den selvsamme rummelighed lægger hun dog mindre heldigt også ned over, hvad der er mange kvinders dilemma, nemlig om de skal stå overgangen igennem alene eller modtage hjælp i form af hormonbehandling mod de konkrete fysiologiske og mentale forandringer. Et dilemma som yderligere vanskeliggøres ved, at diskussionerne herom ikke sjældent kan antage karakterer af ideologisk krigsførelse, hvor konflikten står mellem det naturlige og det rigtige liv på den ene side, mens den anden side anbefaler medicinsk behandling.

Men fælles for de to lejre er, at de beskylder modpartens rådgivning for at være sundhedsfarlig. Naturlejren påstår, at hormonerne giver kræft, og medicinlejren siger, at hormonerne beskytter mod kræft og død fra hjerte-kar-sygdom.

Hjernøe er så klart selv fra den naturlige lejr. Som sin egen modpart har hun valgt at give stemme til Christine Felding, speciallæge i gynækologi og obstetrik, som er kendt for et liberalt forhold til hormonbehandlinger, og Hjernøe betoner herefter gang på gang, at det er et frivilligt valg, hvilket flag man bekender sig under:

”Ræk ud efter hjælp, hvis du har brug for det, eller rid stormen af. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, og det er KUN dig, der kan mærke, om du har brug for selvhjælp eller hjælp udefra,” skriver Hjernøe.

Men her kommer Hjernøes gennemgående trøstende, hyggende, rummelige venindeagtige tone til kort, for to vidt forskellige stemmer er ikke nok i en så vigtig og for mange så forvirrende sag. Flere og mere evidensbaserede stemmer ville have været på sin plads.

Som læser er man ikke i tvivl om, at Hjernøe ønsker at gøre en positiv forskel for sine medsøstre og heller ikke om, at mange af dem desuden vil føle, at de er i rigtigt godt selskab med hende. Hun er erfaren, snusfornuftig, åben og venlig og har i den grad ja-hatten på i forhold til overgangsalderens skærmydsler og ikke mindst overfor de potentielt positive personlige transformationer, som hun mener, der viser sig i horisonten.

Men gør hun livet unødigt besværligt for mange, når hun hævder, at al verdens ubehagelige symptomer på overgangsalder pibler frem, så snart hun indtager alkohol, forarbejdede fødevarer, æblekage med flødeskum, sukker, oksekød, hvidt brød, pasta og hvide ris, mens kun grøntsager, rugbrød, æg, godt med fisk, blåmuslinger og andre skaldyr holder dem stangen?  Er det bare noget, hun mener på bedste anekdotisk vis, eller er der evidens for de mange påstande herom?

Det kunne være rart at vide, for hendes kost kræver afsavn, tid og en pænt opfyldt husholdningspung. Befriende er det dog, at hendes opskrifter er renset for de moderigtige og kostbare erstatningsprodukter, men fortsat består af naturens råvarer, så alene i kraft heraf vil hendes kost givetvis være et fremskridt for de fleste uanset køn.

 

 

Fakta: Symptomer i kroppen på overgangsalder

  • Hedeture og svedeture
  • Hjertebanken
  • Blødningsforstyrrelser
  • Knudrede bryster
  • Tørre øjne og påvirket syn
  • Dårlig nattesøvn
  • Urolige ben
  • Mindre trang til at bevæge sig
  • Hjerte-kar-sygdomme
  • Knogleskørhed
  • Muskelømhed
  • Smerter i led
  • Inkontinens
  • Blærebetændelse
  • Tynde og ømme slimhinder
  • Tør og kløende skede
  • Smerter ved samleje

 

Symptomer i hovedet

  • Dårligere hukommelse
  • Koncentrationsbesvær
  • Humørsvingninger
  • Kortluntethed og hidsighed
  • Følelse af skrøbelighed
  • Grådlabilitet
  • Øget tendens til depression
  • Dødsangst
  • Initiativløshed
  • Mindre eller ingen sexlyst

 

Anne Hjernøe: ´Stærk overgang - alt hvad du har brug for at vide midt i livet ´, udkommer Politikens forlag 1. september og koster 320 kroner

Del artiklen med dine venner