Rettigheder. Viden. Inspiration


En times ugentlig træning kan halvere hovedpinen på arbejdet

Styrketræner man én time om ugen, kan man halvere sine smerter og antallet af dage med spændingshovedpine. Det viser forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Spændingshovedpine er den mest almindelige form for hovedpine. Den skyldes ofte ømme muskler i nakke og skulder og er meget almindelig, når man arbejder ved computer. 

Men en times styrketræning om ugen kan halvere smerterne og antallet af dage med hovedpine. Det viser en undersøgelse blandt 573 kontoransatte lavet af NFA, hvor træningen er afprøvet.

Effekten er den samme, uanset om man laver øvelser for nakke og skulder en time i træk én gang om ugen, tre gange om ugen i tyve minutter eller ni gange om ugen i syv minutter.

"Det gør ikke nogen forskel, om træningen deles op i bidder eller ej. Det vigtigste er, at man træner og gør det regelmæssigt hver uge, men der er fleksibilitet i forhold til at træne, som det passer bedst," siger professor Lars L. Andersen fra NFA, der er en af forskerne bag undersøgelsen.  

Tidligere forskning har ligeledes vist, at bare to minutters daglig elastiktræning sammen med kollegerne kan halvere antallet af dage med hovedpine.

Del artiklen med dine venner