Rettigheder. Viden. Inspiration


Louise Meldgaard Bruun mener, at det vil hjælpe mange – og ikke kun studerende med ADHD – hvis man tog initiativ til at bandlyse brug af mobiltelefoner i undervisningen.

Fast track-ordning ønskes til unge under uddannelse med psykiske problemer

Når unge dropper ud af en uddannelse på baggrund af mentale udfordringer som ADHD, er det svært at rehabilitere dem igen. Derfor kan samfundet med fordel prioritere og foregribe situationen, mener en specialist.

”Hvis jeg var stats- eller sundhedsminister, ville jeg tage initiativ til at lave et fast track til alle under uddannelse, som bliver mentalt syge. De skal have hurtig hjælp, så de ikke risikere at falde ud af uddannelsen – for hvis vi taber dem, er det meget svært at rehabilitere dem senere.”

Ordene kommer fra specialpsykolog i psykiatri ved Aarhus Universitetshospital, Louise Meldgaard Bruun, som altså vil gøre op med de normale ventelister i det psykiatriske system til fordel for de unge. Louise Meldgaard Bruun har stor erfaring på feltet, siden hun arbejder direkte sammen med en række uddannelsesinstitutioner med henblik på at hjælpe unge, der mistrives, herunder unge med opmærksomhedsproblemer. Og dem møder hun ofte i praksis – ikke mindst når det handler om unge med ADHD.

Louise Meldgaard Bruun påpeger, at den enkelte også mister livskvalitet, mens samfundet mister store ressourcer, når de unge dropper ud af deres uddannelse.

Ud med mobilerne

Problemet bliver forstærket af, at mange flere unge voksne bliver diagnosticeret med ADHD i forhold til tidligere, mener psykologen.

”Andre fagfolk har beskrevet det som eksponentielle stigninger, som man ser ved en pandemi, og mange flere står i dag og venter på en ADHD-udredning. Det er også dét, der presser dem under uddannelsen, men det er altså ikke alle med opmærksomhedsproblemer, der har ADHD,” understreger Louise Meldgaard Bruun. Hun tilføjer: ”En del har imidlertid, og vi ser mange flere patienter med ADHD.”

I den sammenhæng mener Louise Meldgaard Bruun, at det vil hjælpe mange – og ikke kun studerende med ADHD – hvis man tog initiativ til at bandlyse brug af mobiltelefoner i undervisningen.

”Det vil være hensigtsmæssigt, hvis vi kan strukturere undervisningen bedre og arbejde aktivt med digital dannelse, så mobilbrug ikke forstyrrer opmærksomheden,” siger hun.

Samfund udfordrer uhensigtsmæssigt

Louise Meldgaard Bruun peger på, at mennesker med ADHD er i højere risiko for at udvikle stresssymptomer samt depressive symptomer og angst, fordi samfundet udfordrer dem på en facon, de har svært ved at håndtere.

”De skal bruge mange kræfter på at få overblik over skemaet og den samlede struktur for uddannelsen. Samt på, hvor de finder informationer om lektier etc. Som psykolog har jeg fokus på, hvordan vi kan lave støtte og behandling målrettet den enkeltes opmærksomhedsvanskeligheder, så vi dels arbejder med at træne strategier og dels arbejder med at få tilpasset opgaver og miljø,” forklarer Louise Meldgaard Bruun. 

Hun uddyber: ”Når en studerende med ADHD reagerer med angst, er det vigtigt, at man ikke kun snakker om den følelsesmæssige reaktion. Vi bliver nødt til også at se på, om der er en kognitiv overbelastning som årsag til angstreaktionen. Når man er 22 år og går på universitet, hvordan tackler man så det? Her skal man gøre meget ud af at tilrettelægge sin hverdag, så man får de relevante pauser, og mange vil her have gavn af at få en mentorstøtte.”

Det kan således være svært for en person med ADHD – eller andre opmærksomhedsproblemer – at lave en semesterplan eller afleveringsplan. I det hele taget kan det være særdeles vanskeligt at lave en realistisk planlægning, og personer med opmærksomhedsproblemer vil typisk have brug for længere tid til opgaver, pointerer psykologen.

”I værste fald udvikler man andre psykiske sygdomme som angst eller depression, fordi man bliver bedt om at gøre noget, man ikke er i stand til,” siger Louise Meldgaard Bruun.

 

ADHD

Del artiklen med dine venner