Rettigheder. Viden. Inspiration

Propatienters blogunivers

Lev livet med og uden sygdom
Font size: +
3 minutes reading time (696 words)

Kosttilskud, part 2 - de måske egnede

I starten af min tid som skulderskadet begyndte jeg at spise 350 mg. E-vitamin (alfa-tokoferol). Hvorfor jeg begyndte, husker jeg ikke, blot husker jeg, at det oprindelige formål intet havde at gøre med migræne eller spændingshovedpine at gøre. Og de virkede ikke mod det oprindelige formål. Til gengæld holdt de min daglige spændingshovedpine væk. Og nedsætter antallet af migræneanfald.

Jeg delte allerede dengang rådet i vores migrænegrupper, og indenfor de seneste par år er der kommet flere undersøgelser, der bekræfter, at det virker mod hovedpinesygdomme, deriblandt migræne.

En af dem, der viderebringer undersøgelsen, er den bedrageridømte Milena Penkowa. Derfor mødes resultaterne med skepsis, men hun formidler bare undersøgelsen - den er ikke lavet af hende. En del i migrænegrupperne har oplevet, at den virker mod hormonel migræne, det har jeg dog ikke oplevet, men jeg får færre anfald af at bruge mine skuldre, når jeg tager E-vitamin. Men endnu er der for få undersøgelser til, at det er noget, som Sundhedsstyrelsen anbefaler.
 
100-200 mg. Q10 har en lignende historie. Der ER undersøgelser af det, og jeg ved fra migrænegrupperne, at en del har gavn af det. Men der er ikke nok undersøgelser, der viser, at det virker, og derfor bliver det ikke anbefalet. Q10 kan virke slankende - en effekt, jeg desværre ikke har oplevet - og det kan give mere energi. 
 
Andre, der er mulige, men ikke beviste, er Ginseng og gingko biloba, der også giver mere energi. 
 
Og så har der de seneste år været talt meget om agnus castus, der også hedder munkepeber. Det virker mod hormonelle ubalancer hos både mennesker og dyr og virker derfor specielt mod hormonel migræne. Så den vil kun virke mod hormonel migræne. Altså migræne i forbindelse med menstruation. 
 
Og generelt er det sådan, at hvis du oplever at få migræne på de dage, hvor du sover dårligt, så vil et kosttilskud eller hvad som helst andet, der hjælper på søvnen, sandsynligvis hjælpe på din migræne. Derfor melder nogle også om effekt af baldrian. 
 
Igennem årene har jeg lavet en uvidenskabelig liste over kosttilskud, som medlemmer i migrænegrupperne har gavn af. Det er ikke kun mig, der har haft gavn af nogle af dem, men jeg samler simpelthen op og skriver det på listen, når nogle i grupperne i debatterne nævner, at de har haft gavn af et eller flere kosttilskud.
 
Den ER uvidenskabelig, da der jo ingen kontrol er af, hvor mange, der har haft gavn af tilskuddene, og det derfor kan være tilfældige forbedringer. Der er heller ingen kontrolgruppe, der får piller uden det aktive stof i, så man kan ikke fratrække placeboeffekten. Og vi ved ikke, om de tilfældigvis er holdt op med at blive udsat for deres triggere, eller at helt andre ting gør sig gældende. Men for en del kosttilskud vedkommende er der ikke beviser, fordi der ikke er nogen undersøgelser. Det betyder ikke, at ingen har gavn af det. 
 
Så listen her er forslag. Til inspiration med ting, der måske kan have en virkning for nogle. Men som for de flestes vedkommende ikke er bevist. De fleste kosttilskud er dog uskadelige for raske mennesker og i de nævnte doser. Er der specielle omstændigheder på grund af anden sygdom, så burde du være informeret om det gennem lægen.
 
Og det er altid værd at starte lavt, for der er selvfølgelig ingen grund til at tage mere end nødvendigt. Og så tag dem et tilskud af gangen. For at se, hvordan de virker. Og før dagbog og hold øje med, hvordan du i øvrigt reagerer. Der kan sagtens være bivirkninger ved kosttilskud. Og læs indlægssedlerne til din medicin grundigt. Advares der imod specifikke kosttilskud, så vælg nogle andre at prøve.
 
Og så prøv at holde pause af og til. Der er heller ikke grund til at fortsætte med at tage et tilskud, hvis det ikke længere har effekt. 
 
Men for mit vedkommende er kosttilskud en vej til mere livskvalitet og et mere aktivt liv. Der er ikke nogle af de ældre forebyggende mediciner, der har virkning. Og de nyere præparater er der årelang ventetid på. Så jeg har valgt at hjælpe mig selv og har lige nu et fungerende og aktivt liv.
 
Mvh Lone 
×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Har du prøvet alternativ behandling?
På den anden side af corona
 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
Tirsdag, 7. februar 2023