Vi vil have besked om ventetiden

De fleste oplever et imødekommende og lyttende personale på landets akutmodtagelser, men vil gerne vide mere om hvordan ventetiden udvikler sig.  

For tredje år i træk har landets akutmodtagelser og -klinikker bedt deres patienter svare på et spørgeskema om, hvordan de oplevede deres besøg på en af landet akutmodtagelser og -klinikker. Otte ud af ti patienter, som har været forbi en akutmodtagelse eller -klinik med mindre skader i 2016, oplever, at personalet er lyttende og kommunikerer tilfredsstillende. Det viser resultatet fra Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Akutmodtagelser fra 2016, som netop er blevet offentliggjort.      

”Det er betryggende, at otte ud af ti patienter oplever at blive mødt af et lyttende og letforståeligt personale og, at de fleste også føler sig trygge, når de tager hjem. Det vidner om høj faglighed og stort engagement fra personalet,” siger Ulla Astman, formand for Danske Regioners sundhedsudvalg.

Ventetiden kan være lang

Ventetiden på at komme ind til lægen kan føles uendelig og kan opleves endnu længere, hvis man ikke er informeret om hvornår man kommer til. Således oplever otte ud af ti patienter, at de ikke bliver informeret tilstrækkeligt om udviklingen i deres ventetid.

”Vi ved, at de fleste har forståelse for, at der kan være ventetid på en akutmodtagelse eller -klinik. Men det virker frustrerende, når man ikke ved, hvorfor man venter, eller hvor længe man skal vente. Det skal vi arbejde på, så vi kan blive bedre,” fastslår Ulla Astman.

På Bornholms Hospital arbejder man eksempelvis allerede med at sende personalet på kursus i ”Håndtering af venteværelset”, da det er vigtigt, at personalet får redskaber til mest hensigtsmæssigt at formidle informationen om ventetid til patienter i venteværelset, som ofte kan opleve at blive frustrerede, hvis de føler sig overset eller glemt.

 

I 2016 blev undersøgelsen foretaget mellem 23. august og 13. september. Og svarprocenten var på 43 procent, hvilket giver svar fra 6.491 patienter, der har haft et akut, ambulant besøg i en akutmodtagelse eller -klinik uden efterfølgende indlæggelse.

Undersøgelsen kaldes Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Akutmodtagelser (LUP Akut) og skal indsamle systematisk viden om, hvordan borgerne oplever kontakten med landets akutmodtagelser.

Emner: behandling ventetiden akutmodtagelser

Del artiklen med dine venner