Tilfredsheden stiger hos akutte patienter

En forvredet ankel, smerter i brystet eller høj feber hos familiens mindste. Sidste år var flere end en million personer forbi en af landets akutmodtagelser- eller klinikker for at blive tilset for skader eller sygdomme.

7606 personer, som i august og september besøgte en akutmodtagelse/klinik uden efterfølgende at blive indlagt, har vurderet deres besøg. 69 procent af patienterne i akutmodtagelserne og 77 procent i akutklinikkerne er i høj grad eller i meget høj grad tilfredse, hvilket på en skala fra 1 til 5 giver en gennemsnitsscore på 3,9 for akutmodtagelser og 4,1 for akutklinikker.

Det er en forbedring i forhold til 2016, hvor scoren lød på 3,7 og 4,1, skriver Danske Regioner i en pressemeddelse.

Tallene er fra LUP Akutmodtagelse 2017 (Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Akutmodtagelser), som er en årligt tilbagevendende måling af patienternes oplevelser. I LUP Akutmodtagelse 2017 indgår patientsvar fra 43 akutmodtagelser/klinikker på landsplan

Patienterne vurderer især, at personalet er gode til at lytte, når man beskriver sin sygdom eller skade, at personalet giver letforståelig information, og at personalet svarer fyldestgørende på spørgsmål.

"Når en patient skal tilses akut, er den primære opgave at diagnosticere og beslutte, hvilken behandling der skal foretages. Her er kommunikationen mellem patient og personale helt afgørende for den rette hjælp. Derfor er det meget positivt, at netop kommunikationen med og til patienten fungerer så godt," siger Bent Hansen, formand for Danske Regioner i pressemeddelelsen.

Ifølge undersøgelsen er patienterne i akutmodtagelser/klinikker mest utilfredse med, at man ikke får information om, hvornår man kan forvente at blive undersøgt, og at man ikke bliver tilstrækkeligt informeret om, hvordan ventetiden udvikler sig.

"Det billede genkender vi desværre fra de foregående år, og det er en vigtig påmindelse til personalet om, at information om ventetid har betydning for patienterne. Men vi må også sige ærligt, at det er svært at give præcis information om ventetiden i akutmodtagelser- og klinikker," siger Bent Hansen.

"Der kan hele tiden komme patienter ind, der har endnu større behov for at blive tilset med det samme. I de tilfælde skal personalet nok være bedre til at oplyse de ventende patienter om, at en mere kritisk syg patient er kommet ind, så de ventende er klar over, at ventetiden har en legitim årsag," siger Bent Hansen.

Emner: Patienttilfredshed Bent Hansen

Del artiklen med dine venner

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift

 

Redaktionen

Redaktion

Chefredaktører

Kristian Lund
kristian@medicinsketidsskrifter.dk

Nina Vedel-Petersen
nina@medicinsketidsskrifter.dk

Redaktionschef

Helle Torpegaard
helle@medicinsketidsskrifter.dk

Research

Birgitte Gether
Jan Fuhs (automatiseret research)

Webmaster

Tilknyttede journalister

Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
Berit Andersen – hjerte-kar, psykiatri, sundhedspolitik
Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik
Louise Graa Christensen - diabetes, gastroenterologi
Sofie Stokholm Jakobsen - diabetes, gastroenterologi
Stine Mørkeberg - generelt, sundhedspolitik
Birgit Brunsted - onkologi, hjerte-kar, generelt
Lea Landsted - kultur, sundhedspolitik
Annette Hagerup - sundhedspolitik
Jette Marinus - respiratorisk
Grit Blok - dermatologi
Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
Maibrit Jürs - reumatologi
Pernille Marrot – Propatienter.dk, osteoporose, diabetes
Maiken Skeem – hjertekar, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
Birgitte Rask Sønderborg – generelt, sundhedspolitik
Annette Lausten - gastroenterologi
Anne-Line Budolfsen - sundhedspolitik

Om os

Om os

Privatliv og betingelser

Kontakt

Mail til redaktionen

Annoncer

Annonceformater

Medicinske Tidsskrifters medier

www.medicinsketidsskrifter.dk
www.propatienter.dk
www.medicinsktidsskrift.dk
www.onkologisktidsskrift.dk
www.haematologisktidsskrift.dk
www.sundhedspolitisktidsskrift.dk
www.mstidsskrift.dk

Redaktionen

Redaktion

Chefredaktører

Kristian Lund
kristian@medicinsketidsskrifter.dk

Nina Vedel-Petersen
nina@medicinsketidsskrifter.dk

Redaktionschef

Helle Torpegaard
helle@medicinsketidsskrifter.dk

Research

Birgitte Gether
Jan Fuhs (automatiseret research)

Annoncer

Kommerciel chef Anders From

Anders@medicinsketidsskrifter.dk

mobil: 29898690

Tilknyttede journalister

Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
Berit Andersen – hjerte-kar, psykiatri, sundhedspolitik
Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik
Louise Graa Christensen - diabetes, gastroenterologi
Sofie Stokholm Jakobsen - diabetes, gastroenterologi
Stine Mørkeberg - generelt, sundhedspolitik
Birgit Brunsted - onkologi, hjerte-kar, generelt
Lea Landsted - kultur, sundhedspolitik
Annette Hagerup - sundhedspolitik
Jette Marinus - respiratorisk
Grit Blok - dermatologi
Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
Maibrit Jürs - reumatologi
Pernille Marrot – Propatienter.dk, osteoporose, diabetes
Maiken Skeem – hjertekar, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
Birgitte Rask Sønderborg – generelt, sundhedspolitik
Annette Lausten - gastroenterologi
Anne-Line Budolfsen - sundhedspolitik

Om os

Om os

Privatliv og betingelser

Kontakt

Mail til redaktionen

Annoncer

Annonceformater

Medicinske Tidsskrifters medier

www.medicinsketidsskrifter.dk
www.propatienter.dk
www.medicinsktidsskrift.dk
www.onkologisktidsskrift.dk
www.haematologisktidsskrift.dk
www.sundhedspolitisktidsskrift.dk
www.mstidsskrift.dk

Nyt fra Medicinske Tidsskrifter

Medicinsk Tidsskrift

Onkologisk Tidsskrift

Hæmatologisk Tidsskrift

MS Tidsskrift

Sundhedspolitisk Tidsskrift